linnnorrbom

Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

dagens mammor

Av Linn - 24 februari 2015 07:16

Jag blir rädd på riktigt.
Hur ska vi kunna vara bra förebilder till våra barn när vuxna människor, främst mammor, är så otroligt elaka på internet? Elaka emot andra mammor. En skriver något på en facebook sida och får 138 kommentarer om hur dum i huvudet en är för att "så där gör man inte" att man idag, år 2015 inte har rätt till en egen åsikt kring saker och ting. Utan det finns alltid en drös med mammor som mobbar och trycker ner andra mammor. (Säkert inte bara mammor som är så, men de är av värsta graden kan jag tycka!)

Det finns en hel pack utav de djävulskt elaka och 'ingen annan än jag har rätt' - mammorna.

Och de som försöker lösa mobbning mellan barn i förskola och skola, ni kommer inte hitta någon lösning då jag anser att mobbningen börjar redan i hemmet hos barnet som mobbar. Det vill säga att ett barn som mobbar ett annat barn för att den har fel färg på en tröja, för långt hår eller för kort hår, är större än andra barn eller för att en har glasögon. De har förmodligen lärt sig hemma, utav sina föräldrar att det finns ett rätt och ett fel sätt att vara på, klä sig osv. Ska ta ett exempel så ni förstår lite hur jag menar.

"Kille på 4 år tycker att storasyster har så fina klänningar och vill en dag gå på dagis, oförd en klänning. Han vill ha det för han tycker det är så fint. När han kommer till dagis så skrattar andra barn åt honom, pekar och säger 'du är ju en kille...' han blir ledsen och förstår inte vad det är som är så fel, han tog ju på sig klänningen för att han tyckte den var fin"

Att så små barn retar andra barn kan bara komma ifrån hemmet. Att en mamma eller pappa sagt "du är pojke, då ska man ha kort hår, jeans, skjorta och keps" medans flickorna idag får klä sig hur bäst de vill utan att någon höjer ett ögonbryn. Klipper man sin dotter kort, tar på henne jeans och skjorta så får man stående applåder för att man vågar bryta den rosa prinsess trenden. Men att en grabb skulle ha på sig "tjejiga" kläder är mer än fel. Då viskas det. Föräldrarna pratar OM det barnet hemma, så det är inte konstigt att det förekommer mobbing i så låg ålder idag.

Nu har jag ingen son, men skulle jag få en så skulle han få bestämma själv över vilka färger han ska tycka om, om han vill ha långt hår eller om han vill ha en klänning på sig på förskolan en dag. Och att folk ens ska kommentera "är du inte rädd att han blir homosexuell?" DRIVER NI MED MIG? det är ingenting man, som förälder kan styra över. Det växer inte fram över en natt bara för att en har klänning på sig. Jag kommer skita fullständigt i vilket kön mina barn väljer att tycka om, jag kommer lära dem att vara sina egna individer, respektera och acceptera andra. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Skulle jag få ett samtal en dag om att någon utav mina barn mobbat ett annat barn så skulle jag bli mer än chockad. Det är ingenting som kommer komma i från mitt hem. Och skulle det ändå bli så, då skulle de få se på konsekvenser. Skulle aldrig blunda för det och säga "barn är ju barn"

Men att mammor mobbar varandra på internet. Är ju för fan skamligt. Det är vårt beteende som speglar våra barns beteende. De snappar upp allt vi gör, för dem är Vi föräldrar en förebild. De vill göra som vi gör. Dem kommer göra som vi gör. Sitter jag och svär hela dagarna så kommer mina barn tro att det är okej att göra det.. hajar ni grejen?

Om alla bara kunde bete sig så skulle mobbningen vara ett minne blott. Hur vill ni själva bli behandlad? Lär inte era barn att de ska sättas i olika fack, redan som barn. Låt de bestämma lite över vem de vill bli. Uppmuntra era barn till att bli egna, starka individer. Det kommer jag att göra i alla fall!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linn - 18 december 2017 07:54

I lördags fyllde lill prinsen 1 år. Ett helt år av kärlek. Några dagar innan sin 1 års dag lärde han sig gå också, så söt! Vad vi älskar dig Albin ...

Av Linn - 23 september 2017 21:40


Jag har en helt fantastisk bonus unge! Världens finaste och bästa Simon ...

Av Linn - 9 september 2017 00:07


Mina älskade barn, på riktigt!! Kan inte förstå att dessa två bott i min livmoder. Vill grina och skratta samtidigt. För alltid kommer mitt hjärta slå för er ...

Av Linn - 7 september 2017 06:45

Av Linn - 4 september 2017 07:28

Jag älskar min dotter. Hon är mitt första barn och kommer alltid att vara väldigt speciell. När hon föddes började livet på riktigt. Det var då jag lärde mig att älska villkorslöst, att jag skulle göra allt för denna lilla. Att jag skulle kämpa för a...

Presentation


Linn heter jag, är 27 år och bor tillsammans med mannen i mitt liv, Fredrik och våra barn Freja, Albin och Simon.

I min blogg skriver jag om allt som faller mig in. Mest vardagsprat och barnprat.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards